Trang chủ
/
Kinh doanh
/
Một số mô hình tăng trưởng kinh tế

Câu hỏi

Một số mô hình tăng trưởng kinh tế
zoom-out-in

Một số mô hình tăng trưởng kinh tế

expert verifiedXác minh chuyên gia

Giải pháp

4.0(163 phiếu bầu)
avatar
Thúy Hằngnâng cao · Hướng dẫn 1 năm

Trả lời

### Nội dung điền vào bảng như sau:<br /><br />1. Tác giả:<br /> - Trường phái cổ điển: Adam Smith<br /> - K. Marx: Karl Marx<br /> - Trường phái tân cổ điển: John Maynard Keynes<br /> - Keynes: John Maynard Keynes<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Various modern economists<br /><br />2. Nhân tố quyết định tăng trưởng:<br /> - Trường phái cổ điển: Division of labor, capital accumulation, productivity<br /> - K. Marx: Class struggle, exploitation, capital accumulation<br /> - Trường phái tân cổ điển: Technological change, capital, labor<br /> - Keynes: Aggregate demand, government intervention, fiscal policy<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Innovation, human capital, institutional factors<br /><br />3. Hàm sản xuất:<br /> - Trường phái cổ điển: $Y = f(K, L)$<br /> - K. Marx: Surplus value and exploitation<br /> - Trường phái tân cổ điển: $Y = A \cdot f(K, L)$<br /> - Keynes: Aggregate supply and demand<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: $Y = A \cdot K^\alpha \cdot L^{1-\alpha}$<br /><br />4. Nhân tố quan trọng nhất:<br /> - Trường phái cổ điển: Capital accumulation<br /> - K. Marx: Class struggle and exploitation<br /> - Trường phái tân cổ điển: Technological progress<br /> - Keynes: Aggregate demand<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Innovation and human capital<br /><br />5. Đặc điểm, vai trò của các nhân tố:<br /> - Trường phái cổ điển: Free markets, laissez-faire<br /> - K. Marx: Critique of capitalism, socialism<br /> - Trường phái tân cổ điển: Efficiency, market equilibrium<br /> - Keynes: Government intervention<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Mixed views<br /><br />6. Mô hình AS-AD:<br /> - Trường phái cổ điển: Long-run aggregate supply is vertical<br /> - K. Marx: Not typically used<br /> - Trường phái tân cổ điển: Short-run and long-run perspectives<br /> - Keynes: Short-run aggregate supply can be upward sloping<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Advanced AS-AD models<br /><br />7. Quan điểm về sự cân bằng của nền kinh tế:<br /> - Trường phái cổ điển: Natural equilibrium<br /> - K. Marx: Crises and imbalances<br /> - Trường phái tân cổ điển: Market equilibrium<br /> - Keynes: Disequilibrium due to insufficient demand<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Dynamic equilibrium<br /><br />8. Vai trò của chính phủ:<br /> - Trường phái cổ điển: Minimal intervention<br /> - K. Marx: State control<br /> - Trường phái tân cổ điển: Correcting market failures<br /> - Keynes: Managing demand<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Strategic interventions<br /><br />9. Một số lưu ý khác:<br /> - Trường phái cổ điển: Free trade<br /> - K. Marx: Historical development, revolution<br /> - Trường phái tân cổ điển: Marginal analysis, utility<br /> - Keynes: Expectations, uncertainty<br /> - Tăng trưởng kinh tế hiện đại: Globalization, technological diffusion

Giải thích

## Step 1: Identify the Authors<br />### The authors associated with each economic theory are as follows:<br />- Classical School (17th Century, 1776): Adam Smith<br />- Karl Marx (19th Century, 1867): Karl Marx<br />- Neoclassical School (19th Century, 1936): John Maynard Keynes<br />- Keynes (Late 20th Century): John Maynard Keynes<br />- Modern Economic Growth (Late 20th Century): Various modern economists<br /><br />## Step 2: Determine the Factors of Growth<br />### Each school of thought has different determining factors for economic growth:<br />- Classical School: Division of labor, capital accumulation, and productivity.<br />- Karl Marx: Class struggle, exploitation, and capital accumulation.<br />- Neoclassical School: Technological change, capital, and labor.<br />- Keynes: Aggregate demand, government intervention, and fiscal policy.<br />- Modern Economic Growth: Innovation, human capital, and institutional factors.<br /><br />## Step 3: Production Function<br />### The production function varies across schools:<br />- Classical School: $Y = f(K, L)$ where $Y$ is output, $K$ is capital, and $L$ is labor.<br />- Karl Marx: Focus on surplus value and exploitation within the production process.<br />- Neoclassical School: $Y = A \cdot f(K, L)$ where $A$ represents technology.<br />- Keynes: Emphasis on aggregate supply and demand rather than a specific production function.<br />- Modern Economic Growth: Incorporates endogenous growth models such as $Y = A \cdot K^\alpha \cdot L^{1-\alpha}$.<br /><br />## Step 4: Most Important Factor<br />### The most important factor according to each school:<br />- Classical School: Capital accumulation.<br />- Karl Marx: Class struggle and exploitation.<br />- Neoclassical School: Technological progress.<br />- Keynes: Aggregate demand.<br />- Modern Economic Growth: Innovation and human capital.<br /><br />## Step 5: Role of Ideology<br />### The role of ideology in each school:<br />- Classical School: Free markets and laissez-faire principles.<br />- Karl Marx: Critique of capitalism and advocacy for socialism.<br />- Neoclassical School: Efficiency and market equilibrium.<br />- Keynes: Government intervention to stabilize the economy.<br />- Modern Economic Growth: Mixed views, often incorporating both market and state roles.<br /><br />## Step 6: AS-AD Model<br />### Application of the AS-AD model:<br />- Classical School: Long-run aggregate supply is vertical.<br />- Karl Marx: Not typically used; focus on historical materialism.<br />- Neoclassical School: Both short-run and long-run perspectives.<br />- Keynes: Short-run aggregate supply can be upward sloping.<br />- Modern Economic Growth: Uses advanced versions of the AS-AD model.<br /><br />## Step 7: View on General Equilibrium<br />### Views on general equilibrium:<br />- Classical School: Markets naturally reach equilibrium.<br />- Karl Marx: Capitalism leads to crises and imbalances.<br />- Neoclassical School: Markets tend toward equilibrium through price mechanisms.<br />- Keynes: Economies can be in disequilibrium due to insufficient demand.<br />- Modern Economic Growth: Dynamic equilibrium considering innovation and growth factors.<br /><br />## Step 8: Role of Government<br />### The role of government in each school:<br />- Classical School: Minimal intervention.<br />- Karl Marx: State control over means of production.<br />- Neoclassical School: Limited to correcting market failures.<br />- Keynes: Active role in managing demand.<br />- Modern Economic Growth: Varies, but often supports strategic interventions.<br /><br />## Step 9: Other Issues to Note<br />### Additional considerations:<br />- Classical School: Importance of free trade.<br />- Karl Marx: Historical development and revolution.<br />- Neoclassical School: Marginal analysis and utility.<br />- Keynes: Importance of expectations and uncertainty.<br />- Modern Economic Growth: Globalization and technological diffusion.